Partners

Deelnemende partijen zijn:

Gemeente Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Enschede, Haarlem, Heerlen, Katwijk, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

De Nederlandse Spoorwegen, ANWB, BOVAG, Beweegalliantie, Fietsersbond, Platform 31, Stichting Leergeld, Stichting Innovam, Decathlon en Heijmans.

De provincie Utrecht, de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De deelnemende partijen van deze City Deal zijn koplopers maar beslist niet de enige ambitieuze organisaties op dit terrein. De partijen hebben het voortouw genomen voor het maken van afspraken waarvan alle andere spelers in Nederland profijt kunnen hebben. Daarmee is dit ook geen ‘closed deal’. Andere partijen kunnen tot deze City Deal. Bij interesse hiervoor raden wij aan om contact op nemen.

Neem contact op

Inzet en acties deelnemende partijen

Het Rijk
Het Rijk zal zich inspannen om bestaande of nieuwe versnellings-mogelijkheden, leerpunten of barrières die naar voren komen uit deze City Deal waar wenselijk en mogelijk te agenderen en te werken aan oplossingen in regelgeving, (subsidie)regelingen, organisatie en rol-opvatting. Daartoe stellen de deelnemende partijen op basis van de projecten van deze City Deal een lijst samen van de knelpunten die de gewenste doorbraak in de weg staan. Daarnaast kan het Rijk projecten en kennisvragen in de City Deal inbrengen.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

zet zich in om de gezondheid van alle Nederlanders te bevorderen, onder meer door een gezonde leefstijl waaronder meer bewegen te stimuleren. Daarom draagt VWS bij aan deze City Deal...
zet zich in om de gezondheid van alle Nederlanders te bevorderen, onder meer door een gezonde leefstijl waaronder meer bewegen te stimuleren. Daarom draagt VWS bij aan deze City Deal om via het mogelijk maken van fietsen voor iedereen, bewegen in het dagelijks leven te bevorderen. Daarbij zet VWS zich in om ontwikkelingen uit de City Deal te versterken en te borgen, en deze te verbinden met relevante onderdelen binnen VWS, met andere rijkspartijen en met relevante maatschappelijke partijen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken

spant zich namens programma Agenda Stad in om de innovatieve oplossingen voor stedelijke vraagstukken die worden ontwikkeld in deze City Deal te versterken en te borgen; deze te verbinden met...
spant zich namens programma Agenda Stad in om de innovatieve oplossingen voor stedelijke vraagstukken die worden ontwikkeld in deze City Deal te versterken en te borgen; deze te verbinden met relevante onderdelen van BZK (o.a. woningbouwopgave en leefbaarheid van steden); met andere Rijkspartijen; en te zorgen voor goede interbestuurlijke verhoudingen met de betrokken medeoverheden. Tevens zal BZK deze City Deal begeleiden, doorontwikkelen en de eindresultaten delen met gemeenten. Daarnaast zal BZK via het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid deelnemen aan deze City Deal om de 20 stedelijke focusgebieden te informeren over en te betrekken bij deze City Deal.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

coördineert deze City Deal en stuurt op de voortgang en het borgen van de uitkomsten.
coördineert deze City Deal en stuurt op de voortgang en het borgen van de uitkomsten.
 

De gemeenten
Gemeenten brengen projecten waarin gestuurd wordt op “(toegang tot) een fiets hebben en kunnen fietsen” als project in de City Deal in. Gedurende de looptijd van de City Deal kunnen gemeenten meerdere projecten inbrengen. Daarnaast vervullen de gemeenten een ambassadeursrol: zij delen hun kennis en indien mogelijk agenderen zij de lessen en aanbevelingen uit de City Deal bij andere organisaties. Daar waar de inzichten uit de City Deal daar aanleiding voorgeven, bekijken de gemeenten of het nodig en mogelijk is om gemeentelijke rolopvatting, organisatie, beleid of regelgeving aan te passen.

Amsterdam

zet zich binnen de City Deal in om haar fietsstimuleringsprojecten te optimaliseren, onder andere door onderzoek te doen naar inclusiviteit, huidige fietsstimuleringspilots te evalueren en nieuwe projecten op te zetten....
zet zich binnen de City Deal in om haar fietsstimuleringsprojecten te optimaliseren, onder andere door onderzoek te doen naar inclusiviteit, huidige fietsstimuleringspilots te evalueren en nieuwe projecten op te zetten. Hierbij wordt met name gericht op de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost, en grotendeels op de doelgroepen gezinnen, (schoolgaande) kinderen, nieuwe Amsterdammers, en Amsterdammers met een lager inkomen. Één van de projecten die wordt ontwikkeld is de uitgifte van weesfietsen uit het fietsdepot, waarbij wordt gezocht naar een voor bewoners laagdrempelige locatie voor fietsverdeling, -lessen en reparatie. Amsterdam deelt graag de vergaarde kennis uit de onderzoeken, evaluaties en ervaringen uit pilots en projecten met andere deelnemers.

Almere

In Almere beschouwen ze de fiets méér dan alleen een vervoersmiddel: het zorgt voor beweging, plezier en avontuur. Zo kunnen kinderen zelfstandig van school naar de speeltuin of een vriendje,...
In Almere beschouwen ze de fiets méér dan alleen een vervoersmiddel: het zorgt voor beweging, plezier en avontuur. Zo kunnen kinderen zelfstandig van school naar de speeltuin of een vriendje, jongeren op de fiets naar de middelbare school en senioren naar seniorengym. Een fiets vergroot de zelfstandigheid, zorgt voor vrijheid in de eigen wijk en helpt om nieuwe sociale contacten op te bouwen en te onderhouden.

Ongeveer 8.000 kinderen tussen de 0 en 18 jaar groeien in Almere op in armoede (2). Voor sommige kinderen betekent dit dat ze geen fiets hebben, simpelweg omdat hun gezin deze niet kan betalen. Daarbij is het, vanwege de motorische ontwikkeling, belangrijk om vroeg te beginnen met het leren fietsen (“jong geleerd is oud gedaan”).

Het doel van de City Deal ‘Fietsen voor Iedereen’ om méér mensen te laten fietsen, die nu om uiteenlopende redenen niet fietsen, sluit goed aan bij de ambities die zij hebben in de gemeente Almere. Ze hebben afstemming gezocht tussen de teams Mobiliteit, Armoede, Onderwijs en Sport om te onderzoeken hoe de gemeente Almere een bijdrage kan leveren aan de City Deal en hoe het projectgeld van City Deal zo efficiënt en impactrijk mogelijk inzet gaat worden.

Apeldoorn

vindt het belangrijk dat er gefietst wordt en dat iedereen hiertoe de mogelijkheid heeft. Naast de infrastructurele zaken en fietsvoorzieningen (zoals fietsenstallingen) zet Apeldoorn ook in op het stimuleren van...
vindt het belangrijk dat er gefietst wordt en dat iedereen hiertoe de mogelijkheid heeft. Naast de infrastructurele zaken en fietsvoorzieningen (zoals fietsenstallingen) zet Apeldoorn ook in op het stimuleren van fietsen. Apeldoorn doet bijvoorbeeld mee aan het opzetten van een regionale fietscampagne. Deelname aan de City Deal, waarin fietsstimulering gekoppeld wordt aan vervoersarmoede past hier ook goed bij.

Apeldoorn zet zich specifiek in voor het inzichtelijk maken van de vervoersarmoede. Om welke doelgroepen gaat het en welke belemmeringen hebben deze doelgroepen (betaalbaarheid, zit niet in de cultuur, onderhoud, etc.)? Maatregelen kan Apeldoorn vervolgens specifieker inzetten.

Apeldoorn deelt in de ervaringen van het aanbieden van fiets- en OV-lessen aan vluchtelingenkinderen, waarin én waarmee we de zelfredzaamheid/samenredzaamheid stimuleren met deelnemende partijen. Hiermee kan Apeldoorn mogelijk opschalen naar andere doelgroepen waarbij Apeldoorn landelijke partners kan betrekken.

Arnhem

heeft recent de gebiedsgerichte aanpak gelanceerd voor Arnhem Oost, voor vijf kwetsbare Arnhemse wijken, die een generatie lang loopt. Waarbij de belangrijkste groep is: kinderen die in armoede opgroeien. Met...
heeft recent de gebiedsgerichte aanpak gelanceerd voor Arnhem Oost, voor vijf kwetsbare Arnhemse wijken, die een generatie lang loopt. Waarbij de belangrijkste groep is: kinderen die in armoede opgroeien. Met de City Deal wil Arnhem zich inzetten om jongeren de kans te geven zich te ontwikkelen en volwassenen mee te laten doen op de arbeidsmarkt door middel van de fiets.

Den Haag

ziet dat de City Deal Fietsen goed aansluit bij de mobiliteitsambities van Den Haag. Fietsen in de stad heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het is gezond, voordelig, laagdrempelig, ruimte-efficiënt en...
ziet dat de City Deal Fietsen goed aansluit bij de mobiliteitsambities van Den Haag. Fietsen in de stad heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het is gezond, voordelig, laagdrempelig, ruimte-efficiënt en duurzaam. Daarom is de ambitie dat in de komende jaren nog meer mensen voor de fiets kiezen – ook in wijken waar voor veel inwoners fietsen niet vanzelfsprekend is. De reden om niet voor de fiets te kiezen, verschilt van wijk tot wijk. Het lage fietsgebruik in Ypenburg heeft een andere oorzaak dan het lage fietsgebruik in de Schilderswijk. Maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren, moeten daarom goed aansluiten op de mobiliteitsbehoeften van de betreffende wijk en zijn inwoners. Den Haag wil zich in de City Deal inzetten voor meer verdiepend onderzoek in de steden naar waarom mensen niet fietsen, hoe we drempels kunnen wegnemen en meer mensen enthousiast kunnen maken om te gaan fietsen (interventies, projecten etc.). Den Haag deelt daarbij graag zijn opgedane kennis en ervaring met projecten om meer mensen enthousiast te maken voor de fiets.

Doetinchem

wil zich graag inzetten om de meerdere losse initiatieven die er al zijn, aan elkaar te koppelen en er een doorlopend proces van maken, uit te breiden en te bestendigen....
wil zich graag inzetten om de meerdere losse initiatieven die er al zijn, aan elkaar te koppelen en er een doorlopend proces van maken, uit te breiden en te bestendigen. De initiatieven die er al waren op dit gebied, richtten zich op een bepaalde doelgroep en/of zorgden alleen voor de fiets of alleen op de vaardigheden. De gemeente Doetinchem wil met de City Deal Fietsen ervoor zorgen dat iedere inwoner een fiets kan hebben, deze veilig weet te gebruiken en deze ook daadwerkelijk gebruikt. City Deal Fietsen sluit naadloos aan op de nieuwe Doetinchemse uitgangspunten uit het integraal beleidskader sociaal domein ‘samen groeien, gewoon doen’. Zowel verkeersveiligheid, volksgezondheid, participatie, armoede, sport en duurzaamheid spelen een belangrijke rol bij deze aanpak. Zo is vanuit mobiliteit en verkeer veel aandacht voor fietsstimulatie. City deal fietsen helpt deze doelstelling te behalen.

Eindhoven

heeft met Fiets op 1 een hoge ambitie om meer inwoners op de fiets te krijgen. Daarin is ook nadrukkelijk aandacht voor het hebben van een fiets en het kunnen...
heeft met Fiets op 1 een hoge ambitie om meer inwoners op de fiets te krijgen. Daarin is ook nadrukkelijk aandacht voor het hebben van een fiets en het kunnen fietsen. Eindhoven wil allereerst meer inzicht krijgen in de aard en omvang van de opgave ‘Fietsen voor iedereen’ in Eindhoven en de Brainportregio om van daaruit hun aanpak te verbeteren en te effectueren. Concreet gaat Eindhoven in ieder geval aan de slag met het verbeteren en vergroten van het aanbod van fietslessen aan verschillende doelgroepen. Daar is veel vraag naar, maar nog onvoldoende aanbod. Ook gaat Eindhoven aan de slag met het opschalen van de mogelijkheden om inwoners die moeite hebben met rondkomen gratis of goedkoop een fiets ter beschikking te stellen via het fietsdepot.

Enschede

gaat zich binnen de City Deal richten op de verbinding tussen de bestaande fietsgerelateerde projecten vanuit het sociaal domein en de mobiliteitsdoelstellingen vanuit het fysieke domein. Door deze koppeling te...
gaat zich binnen de City Deal richten op de verbinding tussen de bestaande fietsgerelateerde projecten vanuit het sociaal domein en de mobiliteitsdoelstellingen vanuit het fysieke domein. Door deze koppeling te leggen streeft Enschede ernaar om succesvolle hyperlokale initiatieven breder uit te kunnen rollen over de stad.

Haarlem

heeft in 2023 nieuw fietsbeleid vastgesteld. Eén van de pijlers waarop ingezet wordt is fietsstimulering. Onderdeel daarvan is een subsidieregeling voor projecten die bijdragen fietsstimulering. Hierbij kan gedacht worden aan...
heeft in 2023 nieuw fietsbeleid vastgesteld. Eén van de pijlers waarop ingezet wordt is fietsstimulering. Onderdeel daarvan is een subsidieregeling voor projecten die bijdragen fietsstimulering. Hierbij kan gedacht worden aan fietslessen voor nieuwkomers, projecten voor kinderen en hun ouders zonder een fietsachtergrond, en projecten die het imago van de fiets bij jongeren verbeteren. In dat kader haakt Haarlem graag aan bij projecten die voor deze regeling in aanmerking kunnen komen of kunnen versterken. Daarnaast deelt Haarlem graag ervaringen uit deze projecten.

Heerlen

gaat zich binnen de City Deal inzetten op een betere bereikbaarheid van werk met (elektrische) fiets. Samen met werkgevers, verenigd in samenwerkingsverbanden als Beyondmedtech, onderzoekt Heerlen hoe ze de mobiliteitsbarrières...
gaat zich binnen de City Deal inzetten op een betere bereikbaarheid van werk met (elektrische) fiets. Samen met werkgevers, verenigd in samenwerkingsverbanden als Beyondmedtech, onderzoekt Heerlen hoe ze de mobiliteitsbarrières kan wegnemen die de toestroom naar werk belemmeren en ontwikkelen interventies om deze belemmering weg te nemen. Het onderwijs, onder meer de Bovengrondse Vakschool, wordt hierbij ook betrokken omdat niet alleen fietsbezit, maar ook fietsonderhoud een belangrijke voorwaarde is om fietsmobiliteit te garanderen. De City Deal sluit aan bij de mobiliteitsvisie Heerlen 2019, waarin is opgenomen: “In het kader van onze doelstelling om het gebruik van duurzame vervoerswijze te stimuleren voor korte verplaatsingen (<7,5 km) wordt getracht om ook andere doelgroepen (schoolgaande kinderen…) meer aan het fietsen te krijgen door in te zetten op o.a. het beschikbaar stellen van fietsen, aandacht te schenken aan (fiets)veiligheid),…”

Katwijk

ziet de positieve kanten van met de fiets naar school toe reizen voor leerlingen die op dit moment van het leerlingenvervoer gebruik maken. Een aantal leerlingen, met name binnen het...
ziet de positieve kanten van met de fiets naar school toe reizen voor leerlingen die op dit moment van het leerlingenvervoer gebruik maken. Een aantal leerlingen, met name binnen het VSO, kan met extra hulp de stap naar de fiets maken. Andere leerlingen hebben een langere aanloop en meer ondersteuning nodig. Gemeente Katwijk zet al in op fietstrainingen voor deze leerlingen via MEE Op Weg en gaat onderzoeken of dit aantal uitgebreid kan worden. Het hebben van een fiets is een vereiste, maar de eerste stappen zijn: te willen, te mogen en te kunnen fietsen. Daarom gaat de gemeente Katwijk zich in eerste instantie richten op het verlagen van de drempels die leerlingen en diens ouders ervaren om met de fiets naar school te reizen. Alle ervaringen en kennis die ze opdoen bij dit traject willen ze delen, zodat leerlingen die met het leerlingenvervoer naar school worden gebracht een alternatief kan worden geboden dat ze kunnen vertrouwen. Ze streven een integrale benadering na dus kijken ze actief of er meer kansen liggen om ook andere jeugdigen te stimuleren de fiets te pakken. Uitgangspunt is dat de gemeente Katwijk vindt dat jeugdigen mee moeten kunnen doen en gelijke kansen krijgen, ongeacht inkomen of handicap. Daarom zullen zij actief kijken of er aansluiting gevonden kan worden bij andere initiatieven binnen de gemeente Katwijk en kansengelijkheid voor jeugdigen nastreven.

Leeuwarden

zet zich tijdens de City Deal in om: Samen met stakeholders en maatschappelijk partners te bevorderen dat alle kinderen over een fiets beschikken (juist als hun ouders dit niet kunnen...
zet zich tijdens de City Deal in om:
    • Samen met stakeholders en maatschappelijk partners te bevorderen dat alle kinderen over een fiets beschikken (juist als hun ouders dit niet kunnen betalen).
    • Naast de focusgebieden in de stad ook de dorpen te betrekken.
    • Het oplossend vermogen van de fiets in het leerlingenvervoer te benutten. De gemeente kent (te) veel situaties waarbij kinderen gebruik maken van het leerlingenvervoer omdat er geen fiets beschikbaar is of fietsen niet wordt gestimuleerd/gefaciliteerd. Vanuit deze ambitie zal de Gemeente Leeuwarden deelnemen aan een projectteam.
    • Voldoende aandacht te geven aan (fiets)veiligheid. Dit is een belangrijke randvoorwaarde om deel te nemen aan het verkeer. Zowel vanuit de infrastructuur, als ook vanuit educatie/ondersteuning.
    • Fietsvriendelijk werkgeverschap aan te moedigen. Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen bij de keuze voor de fiets (ten opzichte van andere vervoersmiddelen).
    • Actief deel te nemen aan de werkplaatsen die in het kader van de City Deal worden georganiseerd en zijn bedoeld voor verdieping van de inhoud, inspiratie, kennisdelen en netwerken.

Het bevorderen van fietsgebruik en fietsdeelname draagt in belangrijke mate bij de maatschappelijke opgaven waar de gemeente Leeuwarden voor staat. Zowel in het fysieke domein (slimmer ruimtegebruik/woningbouw, duurzaamheid) als ook in het sociale domein (gezondheid & vervoersongelijkheid).

Leiden

werkt aan een sociale en duurzame stad waar iedereen de kans krijgt om mee te doen. Daarom streeft Leiden ernaar dat iedere inwoner een fiets kan hebben en kan leren...
werkt aan een sociale en duurzame stad waar iedereen de kans krijgt om mee te doen. Daarom streeft Leiden ernaar dat iedere inwoner een fiets kan hebben en kan leren fietsen. Dit is goed voor de inwoner en dit is goed voor de stad. Leiden onderzoekt in welke mate er inwoners zijn die zich geen fiets kunnen veroorloven en in welke mate er inwoners zijn die nooit hebben geleerd om te fietsen. Waar nodig wordt vervolgens doelgericht ingezet op het uitbreiden van initiatieven en regelingen die ervoor zorgen dat Leiden echt een fietsstad voor iedereen is.

Maastricht

zet in op beide doelstellingen van deze City Deal: voor iedereen toegang tot een veilige fiets en de vaardigheid om te kúnnen fietsen. Maastricht ligt in een regio waar eerder...
zet in op beide doelstellingen van deze City Deal: voor iedereen toegang tot een veilige fiets en de vaardigheid om te kúnnen fietsen. Maastricht ligt in een regio waar eerder sprake is van krimp in plaats van groei en ook dan is het juist belangrijk om volop te blijven inzetten op het gebruik van de fiets.
Het per 1-8-2023 opgezette ambachtscentrum fiets zal verder worden doorontwikkeld zodat de toegang tot een veilige fiets voor iedereen mogelijk wordt. De vaardigheid om te kunnen fietsen ontbreekt vaak bij diegenen die zich melden bij het ambachtscentrum. Hier kan meteen de combinatie gemaakt worden met het aanbieden van fietslessen. Maar het geven van fietslessen en voorlichting over de verkeersregels is ook van groot belang voor de relatief rijkere expat of buitenlandse student. Deze schaft zelf een nieuwe fiets aan maar heeft vaak geen idee hoe zich hierop veilig te verplaatsen.   Er wordt nadrukkelijk de samenwerking opgezocht met allerlei lokale partijen die een rol spelen op dit gebied zoals de woningbouwverenigingen, de universiteit, scholen, het ziekenhuis, werkgevers, expatcentrum etc. Het toegang verkrijgen tot de juiste informatie moet eenvoudig en eenduidig zijn. De doelgroep moet zich geholpen voelen en daarmee worden zij vanzelf weer de nieuwe “ambassadeurs fiets” binnen de doelgroep. Er wordt al veel gedaan en het is belangrijk om dit verder uit te bouwen.

Rotterdam

grijpt de City Deal aan om een schaalsprong te maken in fietsstimulering, met name in wijken uit het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, door de ontwikkeling van Wijkfietspunten voor fietsverdeling, fietslessen...
grijpt de City Deal aan om een schaalsprong te maken in fietsstimulering, met name in wijken uit het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, door de ontwikkeling van Wijkfietspunten voor fietsverdeling, fietslessen en kleine reparatie, een aanpak gericht op basisscholen en het aangrijpen van evenementen om fietsen wijkgericht te bevorderen. Het versterken van de samenwerkingsstructuur tussen domeinen en gezamenlijk commitment is daarvoor essentieel. Hier kunnen landelijke en lokale inzet elkaar versterken. Rotterdam deelt de uitvoeringsconcepten graag met andere deelnemers en wil met data uit projecten bijdragen aan algemene kennisontwikkeling.

Utrecht

heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan met fietslessen op het speciaal onderwijs. De resultaten waren erg positief. Er zijn meerdere speciaal onderwijs-locaties die graag in het vervolg mee willen doen....
heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan met fietslessen op het speciaal onderwijs. De resultaten waren erg positief. Er zijn meerdere speciaal onderwijs-locaties die graag in het vervolg mee willen doen. Dit project past goed bij de doelstellingen van de City Deal en de ervaringen hiermee zijn bovendien interessant om te delen met andere deelnemende steden. Binnen de City Deal zet Utrecht daarom in op het opschalen en borgen van dit project.

Zwolle

richt zich op: het opschalen van ‘Fietsen geeft Vrijheid’ naar alle wijken in Zwolle en het structureel borgen van het project zowel binnen de gemeente als met andere relevante partijen....
richt zich op: het opschalen van ‘Fietsen geeft Vrijheid’ naar alle wijken in Zwolle en het structureel borgen van het project zowel binnen de gemeente als met andere relevante partijen.
    • Het verbinden van ‘Fietsen geeft Vrijheid’ met en verbreden tot verkeersveiligheid op basisscholen.
    • Het verbreden van de doelgroepen van ‘Fietsen geeft Vrijheid’.
    • Het aanbieden van fietsles in alle wijkcentra (winnend idee fietshelden).
 

Maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen

De Maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen brengen kennis en ervaring in, en verspreiden de kennis uit de City Deal. Ook vervullen zij een ambassadeursrol: zij agenderen de lessen en aanbevelingen uit de City Deal bij andere organisaties. Daarnaast kunnen Maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen projecten en kennisvragen in de City Deal inbrengen.

De maatschappelijke organisaties vervullen bovendien een actieve rol in het opstarten en opschalen van Projecten en versterken de lokale kracht. Sommige maatschappelijke organisaties kunnen op lokaal en regionaal niveau vrijwilligers activeren samen met gemeenten en provincies.

Platform31

zet zich in ter ondersteuning van Agenda Stad met betrekking tot de kwartiermakersfase en de uitvoering van deze City Deal. Gedurende de looptijd draagt Platform31 via co-creatie bij aan de...
zet zich in ter ondersteuning van Agenda Stad met betrekking tot de kwartiermakersfase en de uitvoering van deze City Deal. Gedurende de looptijd draagt Platform31 via co-creatie bij aan de ontwikkeling van kennis en aan verspreiding daarvan. Zowel door praktische ondersteuning en netwerk als door inhoudelijke bijdragen aan Community of Practice- en themabijeenkomsten. Platform31 verkent de mogelijkheden voor het opschalen van kennis en is scherp op de voorwaarden om tot opschaling te komen. Ook spant zij zich in om relevante kennis- en leerervaringen vanuit de City Deal verder te verspreiden binnen haar netwerk, onder andere in G4, G40- en M50-verband, en om waar mogelijk/relevant verbindingen te leggen met haar eigen thema’s en activiteiten.

NS

zet zich op en rond de stations in Nederland in voor uitnodigende fietsenstallingen in samenwerking met ProRail en voor fietsbereikbaarheid in samenwerking met lokale overheden. De combinatie fiets-trein is één...
zet zich op en rond de stations in Nederland in voor uitnodigende fietsenstallingen in samenwerking met ProRail en voor fietsbereikbaarheid in samenwerking met lokale overheden. De combinatie fiets-trein is één van de meest duurzame mobiliteitskeuzes die reizigers kunnen maken en NS werkt hard aan het continu verbeteren van deze sterke combinatie. De fiets is daarmee ook een belangrijk middel om de trein, het OV, voor meer mensen bereikbaar te maken. NS kan, als exploitant van de bewaakte stallingen bij stations, met gemeenten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de handhaving van weesfietsen in de stallingen beter aan te pakken en weesfietsen een tweede leven te geven. Ook kan NS vanwege haar landelijke rol en de brede ervaring met vraagstukken rond Fietsen kennis inbrengen.

Lokale/regionale stichtingen Leergeld

zetten zich er al ruim 27 jaar voor in om ervoor te zorgen dat kinderen uit gezinnen met geldzorgen onbezorgd mee kunnen doen met andere kinderen. Zo worden er fietsen...
zetten zich er al ruim 27 jaar voor in om ervoor te zorgen dat kinderen uit gezinnen met geldzorgen onbezorgd mee kunnen doen met andere kinderen. Zo worden er fietsen versterkt, om naar school te gaan of naar de sportclub. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat elk kind in Nederland een fiets heeft, maar dat is het dus zeker niet. In 2022 werden er op deze manier 37.000 kinderen aan een fiets geholpen! Stichting Leergeld wil voortbouwen op de behaalde resultaten, en zal zich daarom binnen de City Deal inzetten om nog meer kinderen toegang te geven tot een fiets. Leergeld werkt hierin samen met het ANWB Kinderfietsenplan.

Fietsersbond

wil op lokaal en regionaal niveau vrijwilligers activeren samen met gemeenten en provincies. Ook kan de Fietsersbond (in opdracht) fietslessen verzorgen voor deze groepen.
wil op lokaal en regionaal niveau vrijwilligers activeren samen met gemeenten en provincies. Ook kan de Fietsersbond (in opdracht) fietslessen verzorgen voor deze groepen.

BOVAG

vindt het belangrijk dat eenieder gebruik kan maken van een mobiliteitsvorm die bij hen past. De fiets is een vorm van duurzame mobiliteit die onlosmakelijk is verbonden met Nederland. BOVAG...
vindt het belangrijk dat eenieder gebruik kan maken van een mobiliteitsvorm die bij hen past. De fiets is een vorm van duurzame mobiliteit die onlosmakelijk is verbonden met Nederland. BOVAG zet zich in voor het stimuleren van (verkeersveilig) fietsgebruik. Daarbij vindt BOVAG het belangrijk dat het fietspark in Nederland goed wordt onderhouden en dat nieuwe doelgroepen ook een kwalitatief goede fiets tot hun beschikking krijgen. Als (kennis)partner is BOVAG aangesloten bij Tour de Force en o.a. het programma Doortrappen.

Via hun partner Innovam en de Tweewieler Academy geeft BOVAG fietsen een “tweede leven” en zorgt ze voor uitgifte van deze fietsen op locatie en/of de wijk. Dit gebeurt in verschillende CycleHubs in Nederland. Vaak zijn deze hubs ook een fysiek verzamelpunt waar lokale fietsprojecten samenkomen. Bovendien dienen deze hubs als een professionele opleidingslocatie waar, samen met het bedrijfsleven, mensen – al dan niet vanuit een uitkeringsinstantie opgeleid worden tot gediplomeerd fietstechnicus.

De Beweegalliantie

is een netwerkorganisatie die is gestart in 2022 op initiatief van VWS met maar één missie: de Beweegalliantie wil dat meer Nederlanders meer gaan bewegen. Iedere dag. Bewegen moet net...
is een netwerkorganisatie die is gestart in 2022 op initiatief van VWS met maar één missie: de Beweegalliantie wil dat meer Nederlanders meer gaan bewegen. Iedere dag. Bewegen moet net zo normaal worden als slapen, tandenpoetsen en het gebruik van je mobiele telefoon. De Beweegalliantie zorgt dat partijen en organisaties structureler impact kunnen hebben door de kracht van elkaars netwerk te benutten. Samen met de alliantiepartners slecht de Beweegalliantie obstakels, schaalt de Beweegalliantie succesvolle en vernieuwende initiatieven op en maakt de Beweegalliantie structurele problemen en kansen inzichtelijk bij beleidsmakers en politici. Het netwerk van de Beweegalliantie bestaat uit heel diverse mensen, partijen en sectoren die samen de energie, kracht en de variëteit aan kennis en middelen hebben om daadwerkelijk in actie te komen. Binnen de City Deal fietsen wil de Beweegalliantie samen met aangesloten partijen in de alliantie een bijdrage leveren op 3 pijlers. Met pijler 1 levert de Beweegalliantie een bijdrage aan de startkracht van onderwijsinstellingen en kinderdagdagverblijven om fietsen te stimuleren bij kinderen. Met de tweede pijler levert de Beweegalliantie een bijdrage via een integrale aanpak om met tools en instrumenten obstakels weg te nemen om bestaande activiteiten te verduurzamen. Pijler 3 richt op zich het aanjagen van nieuwe lokale initiatieven die een bijdrage leveren om meer inwoners te laten fietsen.

ANWB

wil dat iedereen veilig en onbezorgd onderweg kan zijn. Daar zet ANWB haar expertise op het gebied van verkeerveiligheid op allerlei manieren voor in. Zo geeft ANWB met het ANWB...
wil dat iedereen veilig en onbezorgd onderweg kan zijn. Daar zet ANWB haar expertise op het gebied van verkeerveiligheid op allerlei manieren voor in. Zo geeft ANWB met het ANWB Kinderfietsenplan invulling aan deze City Deal door gebruikte fietsen in te zamelen, op te knappen/onderhouden en uit te geven aan kinderen voor wie een fiets niet vanzelfsprekend is. ANWB adviseert gemeenten bij de implementatie van het Kinderfietsenplan op basis van jarenlange ervaring, een groot netwerk en opgebouwde kennis en kunde. Zo wordt er inmiddels al samengewerkt in verschillende steden, als o.a. Utrecht, Zwolle, Leeuwarden, Heerlen, enz. Daarnaast heeft ANWB met het fietsstimulerings- en vaardigheidsprogramma ANWB Streetwise een educatieprogramma voor het basisonderwijs. Kinderen leren hiermee spelenderwijs veilig deel te nemen aan het verkeer. Met ANWB Verkeerspleinen biedt de ANWB een mogelijkheid aan scholen/gemeenten om kinderen in een veilige omgeving met verschillende verkeerssituaties te laten oefenen.
 

Private organisaties

 

Decathlon

bezit mobiliteitsgerelateerde producten en productkennis en zal zich, afhankelijk van het project, inspannen om dit in te brengen, als dit mogelijk is. Vanuit de City Deal samenwerking gaat Decathlon aan...
bezit mobiliteitsgerelateerde producten en productkennis en zal zich, afhankelijk van het project, inspannen om dit in te brengen, als dit mogelijk is. Vanuit de City Deal samenwerking gaat Decathlon aan de hand van een in-kind bijdrage verkennen hoe Decathlon diens maatschappelijke rol hierin kan vormgeven om zo bij te dragen aan meer mensen op de fiets.

Heijmans

is betrokken bij diverse gebiedsontwikkelingen in stedelijke gebieden. In deze gebieden ziet Heijmans dat er een verdichting plaatsvindt. Daarmee wordt druk op de openbare ruimte groter, waarmee ook de ruimte...
is betrokken bij diverse gebiedsontwikkelingen in stedelijke gebieden. In deze gebieden ziet Heijmans dat er een verdichting plaatsvindt. Daarmee wordt druk op de openbare ruimte groter, waarmee ook de ruimte voor verkeer afneemt. De fiets en de stimulering van het fietsen is een belangrijk onderdeel van de opgave om tot goede en kwalitatief aantrekkelijke wijken te komen. Eens te meer wordt het STOMP principe al veelal toegepast. Maar we moeten en kunnen nog veel leren van hoe we gebieden en opstallen kunnen inrichten om het fietsen te bevorderen (hebben, kunnen, doen, willen). Aan de hand van een in-kind bijdragen van projecten en vraagstukken aldaar wil Heijmans met learning by doing het fietsen bevorderen op die plekken, waar dat wenselijk en mogelijk is.
 

Provincies

 

Provincie Gelderland

wil dat meer mensen fietsen. Binnen deze City Deal wordt samengewerkt met de aangesloten Gelderse gemeenten, buurprovincies en andere partners en worden pilotprojecten uitgevoerd om in de praktijk te leren...
wil dat meer mensen fietsen. Binnen deze City Deal wordt samengewerkt met de aangesloten Gelderse gemeenten, buurprovincies en andere partners en worden pilotprojecten uitgevoerd om in de praktijk te leren met welke oplossingen 'fietsarmoede’ effectief kan worden bestreden en worden voorkomen. Met als doel: een sterke, brede, inclusieve en toekomstbestendige fietscultuur. Hierbij legt de provincie Gelderland een sterke koppeling met educatie- en gedragsprogramma’s, veilige en comfortabele infrastructuur en voorzieningen, en campagnes, waar de provincie samen met anderen in investeert.

Provincie Utrecht

De ambitie van de provincie Utrecht is dat 50% van alle ritten tot 15 kilometer met de fiets wordt afgelegd. Hiervoor is een brede en samenhangende aanpak nodig. Een vlot,...
De ambitie van de provincie Utrecht is dat 50% van alle ritten tot 15 kilometer met de fiets wordt afgelegd. Hiervoor is een brede en samenhangende aanpak nodig. Een vlot, veilig en comfortabel fietsnetwerk (inclusief doorfietsroutes) met voldoende parkeervoorzieningen en fietsbezit zijn hierbij een randvoorwaarde. Vervolgens kan worden gestart met het inzetten van fietsstimuleringsmaatregelen. Hiermee krijgen beoogde doelgroepen nét dat zetje om vaker te fietsen en worden weerstanden weggenomen die de doelgroep eerder hiervan weerhielden. Met deelname aan de City Deal Fietsen voor Iedereen is beoogd dit te versterken op de twee punten van toegang tot een veilige fiets hebben en de vaardigheid om te kunnen fietsen. Specifiek voor de doelgroepen basisschoolleerlingen, nieuwe Nederlanders en ouderen. De focus ligt op het onderzoeken, regionaal afstemmen en uitbreiden van maatregelen binnen de hele provincie Utrecht.